Založ si blog

CALLISTO: a predsa hladkám tvoje ostne

KallistoO tom, že v blogoviskách sa nájde veľa kvalitnej a dobrej poézie, svedčia aj básne Callisto. Páči sa mi široká škála jej obrazotvornosti, ktorá dokáže ,,stvoriť“ metaforu aj z takmer nezlučiteľných pojmov. Dôkazom toho je vlastne už prvý verš. Ostrá, jasná, zvonivá, presná – ako oceľ, ktorú použila v názve svojej prvej básne. Ale aj citlivá, vnímavá. Ukrytá tvár ženy. Rozochvené srdce. Taká je Callisto. Kto vie, prečo si autorka nasledujúcih veršov zvolila práve tento nick. Ale je výstižný. Kalisto je totiž mesiac planety Jupiter, lepšie povedané, jeho satelit. Byť v tieni nie je jednoduché – ako však vidieť, má to svoj pôvab. Satelit, ukrytý v tieni Jupitera neobjaví hocikto, musí sa na to narodiť Gallileo. Tak je to aj v tomto prípade. Callisto je skrytá, záhadná žena, ktoré svoje najtajnejšie ja odhalí iba vo výnimočných prípadoch. V poézii… 

 

OCEĽOVÁ PIETA

 

Vietor splieta vrkoče slov

Orosené žltými kvapkami jedu

Keď sa školíš na mne hrou

Vyvŕtajúc malú elegantnú dieru

Kde začína ňadro mnohých snov.

Anima bledula zranená odlieta.

Dosť bolo tvojich divých klov.

A predsa hladkám tvoje ostne

Naivne hlúpo no najmä cnostne

Keď mizneš v tieni, naposledy ako dieťa,

Ja, hlúpa, slabá, stále tvoja malá Pieta.

 

PRÍBEH, KTORÝ SA NEZAČAL

 

Možno je všetko dokonalé

možno sme to rozlomené Tao

možno sme len pomýlení

zablúdení popletení hľadači

našich životov nepatriacich

už dávno nám samým…

a ja nechcem byť bábika,

ktorú rozložíš a necháš tak,

pohladíš a vyberieš

vytrhneš a zahodíš

tie vzácne častice mojej podstaty.

Moja pokožka necítila

nikdy tvoje dotyky

struny nervov sa nikdy nechveli

moje oči si nezvykli na tvoj tvar

a preto neviem spievať o láske medzi mnou a tebou

keď si v stave beztiaže naplnený svojou silou sebecky

privlastňoval  moje jediné ja.

Koľkokrát ešte budem musieť zabudnúť,

že si ten teplý hodváb vôkol mojej šije…

 

NOČNÁ CEST NA ZÁMOK

 

Nemôžem ďalej.
Samaritán kde si
bráne hrdzavej
treba namastiť pánty.
Z náhrobku na náhrobok
skáču malí anjeli
Nastane súdny deň
kríž zavisne na nebi.
Mesiac žiari
na rubáše mŕtvych.
Postavy bez tieňa,
svetlonosy
tancujú rock and roll,
biele mátohy
zatvárajú rov.
Sen nocí svätojánskych…

Na kopci
sliepňa svetielko,
kastelánka čaká
zblúdilé dietky s nádejou.
Snáď nočné intermezzo
tie neviniatka
neskrylo v dotykoch hriešnych…

MARTINS: dotyky tancujú ako vlci

07.03.2010

Už od prvej chvíle, ako som sa stretla s Martinovou poéziou, som pochopila, že mám pred sebou mimoriadne talentovaného chlapca. Svoje prvé verše začal publikovať na blog.sk pred svojou maturitou – a hoci boli v tých časoch tak trochu ..ťarbavé“ – prezrádzali, že môžeme od neho veľa očakávať. Dva roky jeho pravidelného publikovania dokázali, že to nebolo [...]

IMRICHK: z túžby milovať

27.02.2010

Niektorí ľudia vkročia do nášho života veľmi skoro, v študentských rokoch. Ticho, nenápadne, ako oblak, čo si pláva po nebi, nás sprevádzajú životom. Tak to bolo aj s mojim dlhoročným priateľom Imrichom K. Spoznali sme na na nezvyčajnom mieste: v Prílohe Nového slova, kde sa pred rokmi publikovali verše mladých autorov. Istý čas sa zdalo, že priateľstvá, ktoré tu [...]

ZELENÁ RUSALKA: namáčam štetec do snov

21.02.2010

Poézia Zelenej Rusalky mi pripomína hladinu mora, keď sa zvečerieva. Odráža sa na nej zapadajúce slnko, oblaky, ševeliace lístie. Je zrkadlom, na ktorom vidieť, aký bol deň.

Trump

Porota, ktorá rozhodne o Trumpovi v historickom procese, je už kompletná

18.04.2024 23:26

Porota sa vyberala zo stoviek potenciálnych členov na základe série otázok, ktoré majú zaručiť, že sa budú rozhodovať nestranne.

farmári, poľsko, traktory

Poľskí poľnohospodári nepúšťajú kamióny cez hraničné priechody s Ukrajinou

18.04.2024 21:37

Naďalej tak protestujú proti prílevu lacného obilia z Ukrajiny.

keňa, vojaci

V Keni zahynulo pri páde vojenského vrtuľníka desať ľudí, vrátane veliteľa armády

18.04.2024 20:56

Vrtuľník havaroval krátko po štarte a potom začal horieť.

turecko, zemetrasenie, tokat

Stred Turecka zasiahlo zemetrasenie. Poškodilo niekoľko budov

18.04.2024 20:03

Zatiaľ nie sú správy o úmrtiach alebo vážne zranených.

suznenie

Multiautorský blog poézie. Prezentuje básnicku tvorbu blogerov + malý komentár k ich dielu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 5
Celková čítanosť: 14066x
Priemerná čítanosť článkov: 2813x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy